Årskrönikan, 2008

2009-01-08 @ 14:12:39

och så kommer då min summering av året som just passerat , 2008 års egna krönika . håll till godo

Januari - jag började det nya året med en helbra fika på vallonen med jossan & marie , men sen kom det mesta att handla om plugg och bussresor till och från karlstad . på helgerna försökte jag njuta av att vara hemma , t.ex. med att återigen besöka vallonen , i sandras sällskap . i mitten av januari så tog den fruktansvärda naturkursen slut och det firade klassen med mat på mongolian steakhouse , där det utrbröt någon form av panik hos servitören när han tappade ut ett fullt glas med rödvin över både bord och kläder . jag försökte underhålla mig själv i min förtvivlade ensamhet med filmer som t.ex. bridget jones och jag insåg att jag var tvungen att ta ur brandlarmet så fort det var dags att laga mat .

         


Februari
- i början av februari fyllde jag 20 år och även om jag hade en fabulös tid dagen/kvällen/natten innan med släktkalas och 20årsfest så kunde jag inte hjälpa att tycka lite synd om mig själv som fick spendera den egentliga födelsedagen i bil och buss , på väg tillbaka till karlstad . jossan & marie kom till karlstad på besök och vi gjorde stan , det här var också tidpunkten för mitt första betalande besök på systemet . mamma tog ledigt från jobbet och välkomnade mig efter en lång skoldag med blomma , present och fika på alla hjärtans dag och därefter hade vi en helmysig kväll med shopping , hyrfilm och tilltugg . malin hade sportlov och hon spenderade det hos mig , i karlstad . vi pratade med elefanter och var på bio .

         


Mars - sandra kom till karlstad och hälsade på , vi vältrade oss i choklad . min mage började krångla och jag var spyig och dan så när mormor & morfars diamantbröllop skulle till att firas av hela släkten på järnvägsrestaurangen fick jag lov att åka hem efter jag hade sjungit och spelat lite för dom . påsken kom tidigt i år och vi spenderade den bland renar och underbara skidbackar i idre , där jag & pappa blev belönade för vårt överdrag . jag påbörjade min praktik på friskolan vivamus på kasernhöjden/tingvalla och både jossan & marie fyllde 20 . ida - marie fyllde också år , 23 stycken .


         

April - april inleddes med innebandy cup i fagerstahallen , PO vann och fick lyfta bucklan . jag , jossan & marie var på fest och jossan fick försöka hjälpa mig att bända loss min sko efter att den åtskilliga gånger fastnat i trappan . vi spenderade en galen helg i sundsvall på innebandy SM för DJ 17 . malin spelade förstås för västmanland och gjorde det med bravur . när turneringen var över fick de hämta hem ett välförtjänt brons och vi på läktaren fick förbrilt försöka hitta tillbaka till normal puls och jämna hjärtslag . jag , ida-marie & nettan gick upp i ottan och ställde oss i en fryst idol - kö .

          

         

Maj
- i maj handlade det mesta om plugg och jag och min mage mådde överlag dåligt . däremellan skulle jag , marie & kursu överraska jossan och ta med henne på en ridtur i hedkärra , och även om det kunde ha slutat bättre för min del så var huvudsaken att jossan hade det bra . första ordentliga sommarvärmen slog till och jag blev nostalgisk i våran barndoms lekpark tillsammans med malin .


         

Juni - den tredje juni spenderade jag min sista natt på sommargatan för dagen därpå tog skolan slut och jag flyttade hem igen med världens största leende på läpparna . jag & sandra hade en dynghärlig sommarkväll på vår baksida som sedan fortsatte på gubben . fotbolls - em tog sin början och även om det började bra så slutade det i katastrof . jag & malin åkte till cypern och hade en fullkomligt splended time i fig tree bay . gubbens årliga sommarfest vankades och samtidigt passade sofia & magnus på att styra inflyttningsfest i deras nya fina lägenhet , innan det mös vi med tacos hemma hos marie . jag började sommarjobbet på seco .


         

         

Juli - mamma & pappa fick semester före både mig & malin så dom passade på att åka till finland med mormor & morfar medan jag & malin shoppade loss med sjukt ömmande fötter i stockholm . vi försökte beställa pizza med hemkörning men upptäckte att det inte fanns nåt sånt här i stan . mamma fyllde 43 och jag & malin bakade vår första jordgubbstårta . jag gjorde mitt sista skift på seco och semestern tog äntligen sin början när vi åkte ner till göteborg , åkte tonvis med balder och såg brolle i ett publikrekordat folkhav på liseberg . trippen drog vidare mot falkenberg där jag blev VIP - medlem i minigolf och där värmen var kokhet . juli slutade med att vi åkte vidare ner mot farmor i skåne .


         

         

Augusti
- vi hade fortfarande semester i skåne och vi njöt av sol och "sommarens sista dagar" som det brukar heta . den femtonde anlände vi till karlstad och jag lämnade för gott in nycklarna till lägenheten . i samband med detta var det släktträff på skutberget och det visade sig bli en hyvens trivsam tillställning . sandra fyllde 20 , OS i peking drog igång och det gick inte alls sveriges väg . i slutet av augusti började jag min distansutbildning i falun och jag mådde mycket bättre . augusti avslutades när vi förtrollades av mamma mia i ett utsålt globen .


         

         

September
-  malin fyllde 18 och jag bjöd henne på en spa- och shoppingweekend på first hotel amaranten i stockholm . micca fyllde 20 och vi åkte till sörbo på fest . pappa målade ett högklassigt porträtt på malins vägg och väggen blev "den enda i sitt slag" . jag påbörjade min praktik på solhyttan/älvan i söderbärke och började efter vissa tvivel spela innebandy i per - ols damlag , jag blev frälst från första stund .


         

         

Oktober
- mamma & pappa åkte till fjällen med katja & stefan och jag & malin firade kanelbullens dag med just bullbak . pappa fyllde 43 , tvillingfarbror likaså , och han firades med presenter och tårta i vårat renoveringbeklädda kök . jag spelade min första innebandy match , mot forsby . vi förlorade , men jag var extas .


         

November - november var en heltäckande renoveringsmånad . allt som inte kretsade kring plugg och innebandy , kretsade kring och i köket .


         

December - köket blev färdigt och vi kunde baka både lussebullar och pepparkakor med riktigt äkta välbehag . maja var med i judo sm och vi befann oss förstås i västerås för att titta och heja . sara hade en ohyggligt rolig inflyttningsfest och jag åkte till västerås med malin & sofia , åt på vivaldi och såg henke avgöra matchen VIB - helsingborg i förlängningen i bombardier arena . det blev jul & nyår - alla vet redan att jag fullkomligt älskade det !

         

          

           

         




nu har jag officiellt vandrat genom 2008 och kan då inte annat än säga adjö till det och hälsa 2009 hjärtligt välkommet . jag känner på mig att det kommer att bli ett händelserikt år .


Kommentarer
Postat av: Ida-Marie

Jösses va tiden går fort..:P Snart är vi lärare båda två och kanske får lite mer tid till att hälsa på varandra :)... KRAM GUMSAN

2009-01-09 @ 13:21:05
URL: http://idamaries.blogg.se/

Lämna ditt avtryck här:

Vem är du?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (only for me to see)

Din blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0