Bok- och bänkpapper

2009-08-19 @ 09:10:42
idag är det skolstart för gymnasieeleverna här i beautytown, med undantag för de nya ettor som fick försmak redan igår, och helt plötsligt så känner jag en väldig längtan efter grund- och gymnasieskolan. inför första skoldagen sov man alltid alldeles för lite och ställde klockan överdrivet många timmar i förväg så att man var på det säkra med att man verkligen skulle hinna äta frukost, klä på sig, få ner allt i väskan och traska iväg till skolan, men trots det var man aldrig trött - bara energisk och med en gnutta nervös känsla i magen. hur blir schemat att se ut? vad hamnar jag i för klass? hur kommer året bli? osv. förmodligen tusen frågor och funderingar - alla på samma gång. grädden på moset var väl ändå när man gick på lågstadiet och hade förmånen att få välja bok- och bänkpapper till skolan skulle till att börja, för att sedan få hem alldeles nya och fräscha böcker som - oftast pappa - hjälpte till att slå in med årets valda bokpapper. sen fick man sätta på en etikett och skriva Therese 2B, det var grejer det. det händer inte på högskolan, där får man inga böcker att plasta eller slå in med bokpapper och där finns inga personliga bänkar med egengjord namnskylt som man kan lägga bänkpapper i. nej, den tiden är liksom förbi då och dagar som dessa måste jag få sakna det lite - och bli en del nostalgisk.

på onsdag är det dags för mig att börja skolan igen, men jag hyser nog inte riktigt lika stor iver över det, även om jag tycker att det känns ganska ok. men först ska jag njuta av min sista vecka av ledighet.

Kommentarer

Lämna ditt avtryck här:

Vem är du?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (only for me to see)

Din blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0