Gastroskopi

2009-08-19 @ 12:00:41
jag är säkert tjatig, men jag kan varken släppa tankengastroskopin som ska göras eller känslan av obehag jag hyser över just det

"Ett gastroskop är ett instrument som består av en böjlig slang som är ungefär en meter lång och en centimeter i diameter. Det förs in genom munnen, ner i svalget och vidare ner i magen. Längst fram finns en liten lins med belysning och ett datachips som överför bilder av slemhinnan till en bildskärm. Läkaren styr med hjälp av rattar som sitter på instrumentet som gör det möjligt att vrida spetsen där linsen finns så att läkaren kan se åt alla håll. Samtidigt granskas slemhinnans utseende på bildskärmen.

Läkaren kan även ta prover och behandla sjukliga förändringar i slemhinnorna med hjälp av instrumentet. Då utnyttjas inbyggda kanaler i gastroskopet. Genom dessa sugs luft och vätska upp eller så förs specialinstrument ner för provtagning. Läkaren kan även blåsa in luft och spruta in sköljvatten så att det som undersöks framträder tydligare."

at the moment känns det extremt opeppat, men som sagt - det dröjer förmodligen ett tag
så nu ska jag försöka släppa tanken. och känslan
istället ska jag råda bot på mitt hunger-kurr och laga lite mat :)

Kommentarer

Lämna ditt avtryck här:

Vem är du?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (only for me to see)

Din blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0